hij hem

hij hem
Nu in de winkel

dinsdag 18 maart 2014

Kroniek Leeuwarder Courant: Wieringa

Wieringa

In 1995 begon ik recensies te schrijven voor deze krant, meer met bravoure dan met kennis van zaken. Naarmate je ouder wordt neemt het besef dat je niets weet toe en als het meezit ook een mate van nederigheid. In 1995 verscheen ook het debuut van Wieringa. 'Voor in het boek Dormantique’s manco bedankt Tommy Wieringa alle mensen die van hem een Turbo-aansteker kochten. Dank zij hen kon hij dit boek schrijven. Een mooi romantisch begin voor een roman.' Ik sla de rest van de recensie even over die eindigt met een stoot onder de gordel: 'Voortaan doorlopen als iemand je een Turbo-aansteker probeert aan te smeren.' Wieringa heeft later zijn eerste twee boeken verworpen, maar is gelukkig door blijven schrijven. Terecht. Schrijvers en lezers moeten nooit luisteren naar critici.

De CPNB plaatst op YouTube filmpjes waarin vragen gesteld kunnen worden aan de schrijver van 'Een mooie jonge vrouw'. 'Q&A' heet het hip. Naast serieuze vragen ook een curieuze vraag: “U heeft een ietwat doordringende blik. Bent u een beetje paranormaal?” Leerlingen van de middelbare school stellen in het programma Boekenweek Live andere vragen. Of hij ooit in Isfahaan is geweest, refererend aan de titel van zijn reisboek Ik was nooit in Isfahaan. 'Ik wil nog lang niet dood,' antwoordt Wieringa terwijl hij op zijn beurt verwijst naar het gedicht 'De tuinman en de dood' van P.N. van Eyck. De crux van het gedicht is dat je de dood niet kunt ontlopen, in Isfahaan niet en elders op de wereld ook niet. Toch mijdt Wieringa Isfahaan: 'Het is een levensbevestigende daad, reizen.'

Boekenbal voor lezers
In De Stentor stond deze week een verslag van een boottocht over de IJssel met Tommy Wieringa. Daar kreeg de auteur de vraag of hij nog een mooie, jonge vrouw in het publiek had gezien. 'Ik heb de zaal niet helemaal goed kunnen spotten net, maar ik vermoed van niet. Mooie jonge vrouwen verhouden zich doorgaans niet snel tot dit boekenpubliek.' Tot de teleurgestelde vrouwen die deze uitspraak de volgende dag teruglazen in de krant zou ik willen zeggen: luister nooit naar een schrijver.

Deze kroniek verscheen eerder in de Leeuwarder Courant, 15 maart 2014.

Geen opmerkingen: