hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 5 mei 2014

Kroniek Leeuwarder Courant: Snot

Snot

Vorige week viel er een milde lintjesregen in letterenland. Nou ja, een paar druppels. Dichters Victor Vroomkoning uit Nijmegen en Koos Geerds uit Dalfsen kregen een lintje. In Groningen ging het mis bij Douwe Draaisma, zo meldt het Dagblad van het Noorden: 'De burgemeester was zo zenuwachtig: hij prikte het speldje resoluut in mijn borst. Ik gaf natuurlijk geen krimp. Pas toen ik weer ging zitten kon ik hem eruit halen.'


Op zijn blog schreef journalist Igor Wijnker dat er geen enkele uitgeverij iets zag in een biografie over Nanne Tepper. Zijn lange verhaal in Vrij Nederland over de laatste dagen van Tepper was recentelijk nog bekroond, maar de uitgevers reageerden minder enthousiast. 'Natuurlijk, het zijn barre tijden in uitgeversland, maar dat ik van zo’n koude kermis zou thuiskomen, verbaasde mij.' Wijnker wilde mij niet zeggen om uitgeverijen het ging, dus onderzocht ik wie geïnteresseerd was in een biografie. Thomas van den Bergh, Teppers redacteur bij de Bezige Bij: 'Dat hangt er vanaf hoe en door wie. Het plan van Igor Wijnker vonden wij in ieder geval niet toereikend.' Uitgeefster Lidewijde Paris van Nieuw Amsterdam: 'Reden van afwijzing, of eigenlijk van niet oppakken: het paste niet bij ons, want we doen zeer weinig biografieën en als we het doen van historische figuren.' Tepper debuteerde ooit bij Contact met De eeuwige jachtvelden. Mizzi van der Pluijm, uitgever bij Atlas Contact laat een positief geluid horen: 'Wij hebben hem niet afgewezen. Ik ben wel degelijk geïnteresseerd in een biografie over Nanne Tepper. Wij zijn op dit moment ook bezig met de voorbereidingen voor een brievenboek.' Anton Scheepstra van Passage liet vorige week ook al weten belangstelling te hebben. Weg voorjaarsdepressie van Wijnker: aan de slag!

Het tijdschrift Time zette naast Donna Tartt en Arundhati Roy ook jeugdboekenschrijver John Green op de lijst van 100 meest invloedrijke personen ter wereld. Toch is hij heel gewoon geleven bleek uit de tweet die hij daags erna de wereld instuurde:


Deze kroniek verscheen eerder in de Leeuwarder Courant op 3 mei 2014.

Geen opmerkingen: