hij hem

hij hem
Nu in de winkel

dinsdag 4 november 2014

Kroniek Leeuwarder Courant: Allerzielen

Allerzielen

Van de honderden boeken die per jaar uitkomen, kun je, als criticus en docent letterkunde, maar een fractie lezen. Voldoende om de schijn van een vakman op te houden, te weinig om het knagend besef dat je meer zou moeten lezen teniet te doen. Deze week las ik, twee jaar nadat de roman uitkwam en een half jaar na de verfilming, Een weeffout in onze sterren. Twee jonge kankerpatiënten beginnen een relatie. Liefde in de schaduw van de dood. John Green slaat een prettig sarcastische toon aan, de hoofdpersonen praten vol zelfspot over hun eigen situatie: 'Wat flauwvallen betreft, had ik wel iets van een Victoriaanse jongedame.' Naarmate het boek vordert moet ik vaker mijn zakdoek opdiepen. Ik vraag me af wanneer ik voor het laatst heb gehuild bij een Nederlands boek.

Op 9 oktober 2013 maakte Gideon van Ligten, redacteur bij Tzum, een einde aan zijn leven. Theoloog, maar vooral vader, Alex van Ligten schreef Vertalen van verdriet over het leven en het einde van zijn zoon en de worsteling (die elke ouder van een kind dat kiest voor de dood heeft) met de vraag of je die daad zag aankomen. Gideon gaf zijn vader vaak leestips. Zo las hij Een weeffout in onze sterren, 'een onvergelijkelijk mooi boek'. Bij het uitruimen van de gehuurde kamer van zijn zoon, vindt Van Ligten nog een boek van John Green: Het Grote Misschien waarin de hoofdpersoon omkomt bij een autocrash. Onduidelijk is of het een ongeluk betreft of zelfmoord. 'Ik lees het in één adem uit en denk: zit er iets achter dat hij me dit juist niet heeft laten lezen? [...] Ik ben op zoek naar aanwijzingen.'

Het is onwennig om opeens de vader in mijn huiskamer te hebben, daar waar vroeger Gideon zelf heeft gezeten en rondgelopen. De zoon heeft ooit nog een Het geheim van de kip en de haan van Jim Heynen uit de kast geplukt omdat hij een cadeau nodig had voor zijn vader. Nu krijg ik het boek van de vader over zijn zoon, een dag na mijn verjaardag. Ik ben blij met het boek, maar vervloek de aanleiding. De dood heeft geen betekenis.


Deze kroniek verscheen eerder in de Leeuwarder Courant op 1 november 2014.

Geen opmerkingen: