hij hem

hij hem
Nu in de winkel

donderdag 27 mei 2004

Druk druk druk

Afgelopen dinsdag bij de uitreiking van de Noordboekprijs geweest. Als jurylid hebben we uit 11 geselecteerde verhalen de drie beste moeten kiezen. Het was op zich een leuke avond met twee kleine minpunten. Medejurylid Peter Middendorp werd voorgesteld en tegelijkertijd gevraagd 'Wat hij deed?'. Dat was al de tweede keer dit jaar. In januari trad Peter op in Utrecht bij de presentatie van Poëtisch Utrecht en wist presentator Ingmar heytze ook al niet wie Peter was: 'Sommige Utrechtenaren zijn zo prominent dat je vergeten bent wat ze doen'.
Het hoogtepunt, de uitreiking van de eerste prijs viel wat in het water omdat de winnaar in Amerika zat. Gelukkig zaten bij de laatste elf drie studenten van mij: Bart Temme, Christina de Boer en Marjolein Zuidveld. De jury had alles gelezen zonder de namen van de schrijvers te kennen (om te voorkomen dat we vals zouden spelen), dus ik was aangenaam verrast.
Tijd om daarna de kroeg in te duiken. Te lang gebleven, omdat ik de volgende dag een lezing moest houden in Joure, maar matig met drank - slechts drie witte wijn.

De volgende ochtend om 7 uur uit bed. Eerst naar Leeuwarden met de trein en daarna met Annelies de Haan mee naar Joure. Godzijdank had ze me aangeboden om mee te rijden, want Joure is ongetwijfeld mooi, maar lastig om met het openbaar vervoer te bereiken, zeker het zalencomplex op het industrieterrein aldaar. Volgens mij zitten overal in het land op de meest vreemde plekken dit soort zaaltjes waar op vreemde tijden mensen bij elkaar komen luisteren naar types zoals ik. Een uur gepraat over recensies en volgens mij ging het wel goed. Belangstellende vragen van de 60 vrouwen van de leeskringen in Friesland. Daarna gewoon gewerkt in Leeuwarden, maar zo moe dat het nauwelijks lukte.

Geen opmerkingen: