hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zaterdag 22 oktober 2005

Alida Pott in het museum

Doeke wees me erop dat ik nog moest opschieten om de laatste tentoonstelling te zien over De Ploeg in het Groninger Museum. De tentoonstelling toont alle recente aanwinsten van het museum. Vorig jaar overleed Annemarie Martens-Bonnema, een erg goede vriendin van Doeke en zij heeft het Ploegwerk dat in haar bezit was geschonken aan de Stichting De Ploeg.
Vanmorgen dus nog voor de grote herfstvakantiedrukte het museum in om te kijken. Annemarie had werken van George Martens en diens vrouw Alida Pott en vooral het werk van de laatste vind ik ongekend mooi. Alida Pott is niet zo'n bekend Ploeglid, maar als je het zaaltje binnenloopt met portretten (aquarellen) dan zie je dat ze werk heeft gemaakt dat enorm afwijkt met wat andere Ploegkunstenaars gemaakt hebben. De portretten zijn erg levendig, waarbij ze altijd een diepe kleur blauw gebruikt die hard contrasteert met een oranje kleur. En toch blijven de portretten speels. Bij andere Ploegkunstenaars zie je vaak het werk, de moeite die het heeft gekost om het schilderij te maken. Bij Alida Pott lijkt het vanzelf te zijn ontstaan. Het is licht, het maakt me vrolijk en die hele Alida Pott zou veel hoger gewaardeerd moeten worden.
Op internet vond ik slechts twee plaatjes van haar werk. Twee landschappen.

Iedereeen moet dus nog snel naar het museum (tot 30 oktober).

3 opmerkingen:

Anoniem zei

helemaal met je eens!

Anoniem zei

Fantastisch werk,van alyda Pott.
Werk dat blijft boeien.Toen ik de zaal binnen kwam,dacht ik Hè, "Bergense school" Heerlijk fris,en ongedwongen.

coen zei

zie ook hier: http://coenpeppelenbos.blogspot.com/2008/01/alida-pott-in-het-museum.html