hij hem

hij hem
Nu in de winkel

donderdag 8 februari 2007

De beste gedichten staan rechts

Menno Wigman zei het al een paar jaar geleden in Tzum: 'Op een gegeven ogenblik heb ik ontdekt dat wanneer je een dichtbundel oppakt dat je oog het snelst valt op de rechterbladzijde. Dus vrijwel alle gedichten die ikzelf het beste vind staan op de rechterpagina.' Onlangs herhaalde Ronald Ohlsen dezelfde opvatting in het laatste nummer van Tzum: 'Als het even kan, zet ik in een dichtbundel de betere gedichten altijd aan de rechterkant. Dat zijn immers de gedichten die door veel mensen het eerste gelezen worden.'
Afgelopen maandag stuurde ik het manuscript van mijn debuutbundel naar de uitgeverij en dankzij het harde werken van Peter ten Hoor kon ik gisteren al de eerste opmaakproef ophalen. Alhoewel er al verschillende boeken zijn verschenen met mijn naam op de kaft is dit het eerste boek waar mijn naam alleen op het omslag prijkt. Dat is toch enger. Je gaat je opeens dingen afvragen die je je anders nooit afvraagt, zoals: moeten de beste gedichten op de rechterpagina?
Toen ik onlangs Eva Gerlach interviewde, heb ik haar ook hiernaar gevraagd. Zij hield geen rekening met rechts of links in de bundel. De dichter Jan Glas evenmin.
Ik ben ook geneigd om de raad van Wigman en Ohlsen niet op te volgen. Als je dat doet kunnen mensen immers bij die rechterbladzijde denken: nou, als dit al de beste gedichten zijn. Of lezers kunnen bij de linkerbladzijde denken: het is inderdaad te zien dat dit de mindere gedichten zijn. Die gedichten op de linkerbladzijde beginnen dan al met een achterstand. Ik ga toch maar voor de chaostheorie. Alles door elkaar.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Het is wel een mooie selectiemethode: de gedichten die je op een oneven pagina zou willen, selecteer je, en de gedichten die beter op een even bladzijde kunnen, gooi je eruit. Dat is niet hetzelfde als "alles door elkaar".

coen zei

Ik had eerst nog bij mijn logje willen schrijven: niet dat ik minder goede gedichten heb, maar dat klinkt weer zo pedant (en is ongetwijfeld niet waar).

Anoniem zei

Het is toch geen politiek. Links of rechts.
En teksten in het midden, ongeacht rechts of links, daar houd je niet van, heb ik eens gehoord(bij mijn Sinterklaasgedicht).
De weeklezer