hij hem

hij hem
Nu in de winkel

donderdag 8 februari 2007

Het beste Nederlandse boek allertijden

Op de avond van het boek wordt het beste boek uit de Nederlandse literatuur bekend gemaakt. De longlist voor deze prijsvraag was net 'gesloten' toen ik wilde stemmen en nu is er alleen nog maar een shortlist over. Hieruit kun je kiezen:

Kader Abdolah: Het huis van de moskee (2006)
Bernlef: Hersenschimmen (1984)
Willem Frederik Hermans: De donkere kamer van Damokles (1958)
Willem Frederik Hermans: Nooit meer slapen (1966)
Harry Mulisch: De ontdekking van de hemel (1992)
Multatuli: Max Havelaar (1860)
Nescio: De uitvreter; Titaantjes; Dichtertje (1911-1918)
Gerard Reve: De avonden (1947)
Thomas Rosenboom: Publieke werken (1999)
J.J. Voskuil: Het bureau (1996-2000)

Het eerste boek en de laatste serie boeken heb ik niet gelezen. Ik mis ook een van mijn favoriete boeken: Mystiek lichaam van Frans Kellendonk.
Opvallend is het gebrek aan vrouwen op deze lijst. Godzijdank ontbreekt Kluun. Ik ga nog even twijfelen tussen Nooit meer slapen en De avonden. Stemmen kan tot begin maart.

1 opmerking:

Anoniem zei

En wat vind je van Nescio?
De weeklezer