hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zondag 17 augustus 2014

Kroniek Leeuwarder Courant: Eiland

Eiland

Arthur Japin is altijd zeer gecharmeerd geweest van de filmer Herman van der Horst die, terwijl de Georgische opstand aan het einde van de Tweede Wereldoorlog plaatsvond op Texel, niet geïnteresseerd was in de strijd die meer dan duizend doden kostte, maar zijn camera’s richtte op vlinders die net ontpopt, de vrijheid kozen. Ik zit een paar weken in Den Haag te schrijven aan een roman, de gordijnen dicht, de wereld komt tot me via het beeldscherm van de computer. Onthoofdingen, executies, raketinslagen, omsingeling, verhongeren, Gordon, ebola-uitbraak, zelfmoord. Het is fijn om die wereld weer uit te zetten.

Ik geef mezelf één vrije dag en ga uit eten bij Fokas Holthuis, die samen met Paul Snijders en Nick ter Wal een antiquariaat runt. Ondanks de malaise in het boekenvak gaat het met hun zaak heel goed, zeker nadat ze hun waardevolle Slauerhoffcollectie dit jaar aan het Letterkundig Museum hebben verkocht. Zijn scheepskist vol schatten had ik graag in Leeuwarden gezien. Aan tafel zit ook de grootste Grunbergverzamelaar van Nederland, Arie Oexman, en zijn zoon Koen. De laatste twee wonen in de Schilderswijk, die deze week in het nieuws is. Vader en zoon weten van niks en zien op de iPad wat er bij hen in de wijk gebeurde. ‘Zeker doorheen geslapen,’ zegt Arie. Hij vindt het, evenals zijn zoon, wel een leuke buurt. ‘Het enige wat ik mis, is een goede Chinees,’ aldus Arie.

Terwijl we met een heerlijke wijn, die door VVD-kamerlid Ton Elias wordt geïmporteerd, zitten na te tafelen, is Paul Snijders in het souterrain voor mij aan het werk. Hij zoekt tussen de duizenden titels boeken die zijn uitgegeven in 14-18. Ze hoeven niet te gaan over de Eerste Wereldoorlog, ik wil alleen lezen wat de mensen toen lazen. Het geheim van den Canadees van C. Joh. Kieviet bijvoorbeeld of Artistenleven van Joh. W. Broedelet. Het zijn ook de jaren waarin Virginia Woolf debuteerde met The Voyage Out, waarin van Franz Kafka Die Verwandlung uitkwam. Soms is het scheppen van iets moois de beste vorm van engagement die een schrijver zich kan indenken.

Verscheen eerder in de Leeuwarder Courant op 16 augustus 2014.

Geen opmerkingen: