hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 13 maart 2006

13 maart

13 maart was altijd de verjaardag van mijn opa. Samen met mijn oma (en moeder en tante) had hij jarenlang een zelfstandige bibliotheek. Daarover schreef ik enkele jaren geleden het volgende gedicht.

Sing Sing

In Blom’s speelgoedhuis ‘Huishoudelijke Artikelen
Boekhandel – Leesbibliotheek Byouterieën’
stonden ze ooit te wachten: Toen kwam Tjeerd,
Onder de mimosa’s en Onder de pannen,
verstevigde boeken voor bakvissen.

Op elke bladzijde een stempel
van de ‘Sing Sing Bibliotheek’
of ‘Weest óók zindelijk op dit boek,
al is dit ook Uw eigendom niet.’
Dat zijn duizenden en duizenden
protesten tegen de vergankelijkheid.

Velen hebben de strijd verloren,
maar ik houd stand en heb in kaft
en paarse inkt mijn familie in de hand.

Ik zoek op markten en op zolders
nog vaak naar vergeten boeken:
verloren soldaten die denken
dat het nog oorlog is
en die ik nog redden kan.
Bij mij vinden ze onderdak.

Coen Peppelenbos

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooie aanvulling op deze (nog steeds) wat lege dag.
HP

Jan Aelberts zei

Mooi gedichtje. Laatste alinea spreekt me enorm aan. Waarvoor dank.

Groet,
Een Belgische lezer die ook eens van zich laat horen.