hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zaterdag 2 mei 2009

Stel je bent schilder (2)

Toet kunstminnend Groningen was aanwezig bij de presentatie van het schilderboek van Dolf Verlinden met gedichten van Jan Glas. We zagen Aly Freije, Ronald Ohlsen, Alina Kiers, wethouder Frank de Vries en Hein Braaksma, Karel ten Haaf, Arjen Nolles, Anneke Claus, Tjitse Hofman, Rense Sinkgraven en Liesbeth Annokkee, Doeke Sijens en Jan Hovy, Buddy Hermans en vele vele anderen.
Opvallende modetrend was de zomerhoed, niet alleen gedragen door de kunstenaar die de tentoonstelling opende: Martin Tissing, maar ook door papa Custers.


Omdat ik de uitnodiging niet goed bestudeerd had, was ik een uur te vroeg. Tijd genoeg om te zien hoe Jan Glas de borden met zijn gedichten nog eens showde aan Flip Ekkers (van Philip Elchers).


De makers van het Ploeg-jaarboek Han Steenbruggen en Doeke Sijens confereerden kort over nieuwe projecten. Ik daagde Han uit om een boek te schrijven over zijn jaren bij het Groninger Museum, maar die uitdaging nam hij helaas niet aan. Wel pakte hij de camera om een foto van Doeke en mij te maken. Jan Hovy zocht intussen vertier bij Roos Custers.



Binnen liepen de temperaturen hoog op. Uitgever Flip Ekkers (van Philip Elchers) vergeleek zichzelf in zijn toespraak met Steven Spielberg en vertelde daarna vooral wat hij allemaal niet had gedaan om het boek tot stand te brengen. Martin Tissing hield een referaat over stillevens en Jan Glas kreeg, zoals gewoonlijk, de zaal weer stil met zijn poëzie.
Buiten was het koeler en daar stond de dichter Karel ten Haaf te roken dat het een aard had.


Het boek Stel je bent schilder is verkijgbaar in de betere boekhandel, via de uitgever, via Dolf Verlinden en de komende week in galerie Anderwereld.

7 opmerkingen:

schrieverij zei

Het was een mooie presentatie, Coen. Eén van mijn zussen vond Karel zo mooi met zijn "sproetengezicht".

glas

De direcdinges zei

Toch een beetje het gevoel erbij geweest te zijn.

Karel zei

@Jan: Er was één heel erg prachtige vrouw aanwezig. Dat zal die zus geweest zijn.

Marjan zei

Hee hee!

Stefan zei

Die prachtige vrouw, dat was ik. Men dacht namelijk ten onrechte dat ik er niet was, maar hee, ik ben een moderne man. Die mag ook wel eens ergens als prachtige vrouw verschijnen, me dunkt! (Da's ook kunst)

coen zei

In het vervolg wel je benen scheren Stefan. Karel mag dat prachtig vinden, maar de rest van ons krijgt dan kijkangst.

schrieverij zei

Ach Stefan, doe mij een plezier, kun je er bij Marleen woensdag ook "niet zijn".

glas