hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 16 november 2009

Oma met advocaat


Dit is mijn oma uit Wijhe, geflankeerd door haar dochters. Links mijn tante Annelie uit Haarlem en rechts mijn moeder. Ik geloof dat deze foto nog genomen is op het bovenhuis aan de Nieuwedijk in Wijhe, boven de winkel van mijn opa en oma. De heugelijke gebeurtenis is de verloving van mijn oom en tante. Ik weet niet wat de beide zussen drinken, maar mijn oma lepelde op hoogtijdagen altijd een glaasje advocaat met slagroom.
Dat zie je tegenwoordig niet zo vaak meer: mensen die een advocaatje nemen. De moederfiguur in Juni van Gerbrand Bakker weet het lobbige gele spul nog wel naar binnen te krijgen, maar ik weet niet of dat voor een hausse in de verkoop zal zorgen.
Bij verjaardagen thuis was het altijd zaak om de oma's zo laat mogelijk te vragen wat ze dronken, want als er één iemand 'een advocaatje' zei, dan had je kans dat een heel stel vrouwen opeens zin kreeg aan een advocaat en mijn moeder heeft altijd te veel van alles in de kelder staan, maar de hoeveelheid flessen advocaat is eindig.
Op 16 november vierden we de verjaardag van mijn oma in Wijhe. Als kind kreeg je bowl met verse vruchten en vruchten uit blik, de volwassenen gingen op een gegeven ogenblik over op alcoholische dranken. Naarmate mijn oma ouder werd, kon ze steeds minder goed tegen de advocaat. Een advocaatje met slagroom werd een bodempje advocaat met een heleboel slagroom. Mijn oma was goed in genieten. Iets minder advocaat misschien, maar wat ze kreeg volstond.
Hieronder is de verhouding nog andersom. Nu ik er zo over schrijf, krijg ik bijna zelf zin in een glaasje.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Laatst nog op een verjaardag naast een oma gezeten die een glaasje advocaat met slagroom glunderend zat op te lepelen. Kreeg er ook zin in, maar had (saai) witte wijn.
Giny

Anoniem zei

Hoi Coen,
Zie me zelf opeens zitten, samen met mijn moeder en jouw mama.....
tja, dat glaasje advocaat....weet je dat ik standaard daardoor altijd advocaat in huis heb, maar het eigenlijk nooit "lepel"?r