hij hem

hij hem
Nu in de winkel

dinsdag 28 december 2010

Top 10 2010 (6) Cilla Geurtsen

Cilla Geurtsen schrijft over cabaret en popmuziek in de Leeuwarder Courant en op 3voor12 Friesland en over literatuur op Tzum.info. Ze geeft Nederlands op het Beyers Naudé in Leeuwarden waar ze op een hartstochtelijke manier literatuur promoot.
1 P.F. Thomése - De Weldoener
Ik heb het boek eigenlijk in één ruk uitgelezen. Het thema 'en nu ga ik alles anders aanpakken' is prachtig uitgewerkt.
2 Siegfried Lenz - Een minuut stilte
Een dun boekje over een onmogelijke liefde met een fatale afloop. Ik denk nog regelmatig na over hoe de hoofdpersoon verder zal moeten leven met dat enorme schuldgevoel, terwijl het zijn schuld niet eens is.
3 Markus Zusak - De boekendief
Het boek lag al een jaar klaar, maar afgelopen zomervakantie heb ik eindelijk deze klassieker gelezen. Een origineel verhaal over de holocaust. Prachtig. En niet alleen voor kinderen.
4 Kees van Beijnum - Een soort familie
Je kunt wel vinden dat je progressief en ruimdenkend bent, maar natuurlijk kom je ook dan jezelf en je familie tegen. Met een hoofdrol voor het Noord-Hollandse landschap.
5 Haruki Murakami - Norwegian Wood
Dit boek heb ik 2010 herlezen voor de lerarenleesclub. Ik ben vorig jaar in Japan op vakantie geweest. In dit boek zie je mooi het gesloten Japan (omgangsvormen) tegen over het open Japan (hang naar Westerse muziek). Het blijft een prachtig boek.
6 Franca Treur - Dorsvloer vol confetti
Dit boek las ik in februari toen de hype rond Treur in volle gang was. Ik was onder de indruk hoe ze toch zo liefdevol en zonder haatgevoelens over een hele strenge opvoeding schreef. Zo tolerant zouden meer mensen moeten zijn.
7 Ivo Victoria - Hoe ik nimmer de ronde van Frankrijk voor min twaalf jarigen won
Veel mensen willen groter, sterker, beroemder en interessanter zijn dan ze eigenlijk zijn. Daar gaat dit boek over. En over vriendschap. Ik raad het veel leerlingen aan.
8 Joris van Casteren - Lelystad
De opbouw van het boek vond ik heel vernieuwend. Ik kijk toch met wat andere ogen naar Lelystad als ik weer eens langs die stad race rijd. Al die mislukte goede bedoelingen: schrijnend.
9 Jacoba van Velde - De grote zaal
Met mijn zwaar zieke en dementerende oma in mijn achterhoofd ben ik na het lezen van De Grote zaal anders over ouderdom en ouderenzorg gaan denken.
10 Nico Dijkshoorn - De tranen van Kuif den Dolder
Vooral het verrassende perspectief is me bijgebleven. Ik loop er nog over na te denken of dit boek nu literatuur is of niet, maar ik heb me er een paar avonden prima mee vermaakt. Dat is ook veel waard.

Eerder verscheen de top 10 van Anton Brand, Derwent Christmas, Joep van Ruiten, Wouter de Vries en meneer en mevrouw Maggi.

Geen opmerkingen: