hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 27 mei 2013

Kroniek Leeuwarder Courant - Hosta

Hosta

Heleen van Royen-uitgever Oscar van Gelderen ontstak op Facebook in woede over de column van vorige week. 'Wat een ongelooflijk dom stukje.' Op de site van HP/De Tijd had hij eerder nog mogen snoeven dat Nederland absoluut niet Heleen van Royen-moe was: 'Het is mooi om te zien dat literatuur bezig is met een revival in de schappen. Van Royen, Stoner, Wieringa, Knausgard: er staat veel literatuur in de top. Een jaar geleden was dat wel anders met Van der Gijp, Van der Meyde en vier keer Fifty Shades in de Top 10.' 'Je hebt gewoon niet door dat Heleen van Royen jouw E.L. James is,' facebookte ik. Van Gelderen deed toen het ergst denkbare: ik werd ontvriend.

‘Nou, om ze over de muur heen te flikkeren.’ Saskia Noort is duidelijk over wat ze wil met sommige critici. In het tv-proggramma Van der Vorst ziet sterren zei ze: ‘Ik zeg zelf nooit dat het literatuur is, ik gebruik dat woord zelden. Je schrijft een boek, een roman of een thriller en dat is aangenaam om te lezen en het ene boek leest ingewikkelder dan het andere. En wie weet dat er op een dag mensen over mijn werk zeggen: ‘Goh, dit lijkt wel…' Tot nu toe zegt niemand dat.


De laatkomer van Dimitri Verhulst is binnen een week een bestseller. De schrijver zelf is de hardste criticus van zijn eerdere werk. De helaasheid der dingen 'rammelt' zegt hij in De Morgen. De verveling van de keeper noemt hij een slecht boek 'dat niet meer mag herdrukt worden'. Over De intrede van Christus in Brussel is hij genadeloos in NRC Handelsblad: 'Ik raad alle lezers die het nog niet gekocht hebben aan om het niet te kopen.'

In de tussentijd haalt Gerbrand Bakker zijn tweede grote prijs op in Engeland. Op de vraag wat hij gaat doen met de 10.000 euro van de Independent Foreign Fiction Prize voor De omweg zegt hij tegen The Guardian: 'De prijs is fijn want dat betekent verkoop en verkoop betekent geld voor planten in mijn tuin.' De schrijver woont voor een deel in Duitsland, ver van alle literaire drukte. 'Ik ga minstens 30 hosta's kopen, en die kosten daar in de Eifel vijf euro per stuk!' verduidelijkt hij op Facebook.

Verscheen eerder in de Leeuwarder Courant, 25 mei 2013.


Geen opmerkingen: