hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 11 november 2013

Kroniek Leeuwarder Courant: Glijmiddel

Glijmiddel

Ik kom dit jaar iets te vaak in een ziekenhuis in Deventer om mijn vader te bezoeken. In de hal verkopen ze bloemen, snoep en kaarten. Ze hebben ook nog boeken. Je kunt kiezen uit negentien titels. Van de biografieën over Gijp en Badr tot de laatste romans van Tommy Wieringa en Donna Tartt. Het is voor literaire lezers zaak om hun hospitaalverblijf zo kort mogelijk te houden. Behalve de krant leest mijn vader niets. Nooit gedaan ook. In het begin van hun huwelijk heeft mijn moeder een stapel oorlogsboeken gekocht om hem aan het lezen te krijgen. Die periode waarin mensen denken dat de ander nog te veranderen is.

In de hal lag ook de laatste roman van Heleen van Royen. Op twee stapels zelfs: ze stond op nummer zes en op nummer tien van de ziekenhuis-top-tien. Ik weet niet goed waar dat een teken van is. Van Royen zou perfect passen in de nieuwe reeks die de vrouwenglossy Linda en uitgeverij Nijgh & Van Ditmar gaan opzetten. 'Van romans tot kookboeken en van gebundelde columns tot biografieën: het nieuwe boekenmerk zal titels uitgeven die in het verlengde liggen van onderwerpen die in LINDA. staan.' Ooit was Nijgh & Van Ditmar een eerbiedwaardige uitgeverij. Misschien kunnen ze de oude titels wat recyclen tot ze 'dezelfde hoge kwaliteit, verrassende invalshoeken, tone of voice en knipoog [hebben] die LINDA. kenmerkt.' Verwacht dus in de voorjaarsaanbieding de vernieuwde klassiekers: Op je rug met Ina Damman, Ik en mijn speelpak, De uitvreter en 101 andere lekkere wokgerechten.


Televisie en boeken, het blijft een ongelukkig huwelijk, vooral als programmamakers hun best gaan doen om een toegankelijk boekenprogramma te maken. In Vlaanderen probeerde men het deze week met Man over boek met items als 'kun je ziek worden van het lenen van een boek uit de bibliotheek?' Het programma was zo licht dat twitteraars vermoedden dat dit een programma voor analfabeten was. Ook de kranten waren niet mals in hun kritiek. De criticus van De Standaard schreef: 'Met zoveel glijmiddel om boeken voor een groot publiek verteerbaar te maken, waande ik me op het WK curling.'

Verscheen eerder in de Leeuwarder Courant, 9 november 2013.

Geen opmerkingen: