hij hem

hij hem
Nu in de winkel

dinsdag 31 december 2013

Top 10 mooiste boeken van 2013 (13) Coen Peppelenbos

Als ik de lijstjes van anderen bekijk zie ik vooral wat ik niet gelezen heb. Lanoye moet nog, Leavitt moet nog. Door het lezen van 25 delen Couperus bleven de contemporaine boeken wat op de achtergrond.


1 Ilja Leonard Pfeijffer - La Superba
Genua achter de façade. Een boek dat speelt met werkelijkheid en fictie en dat gegeven ook benoemt en ironiseert. Dubbele bodems tot en met in dit beste werk van Pfeijffer tot nu toe.


2 Joris van Casteren - Het been in de IJssel
Ooit wilde ik journalist worden, nu is het te laat, maar als ik de boeken van Van Casteren lees dan word ik toch vervuld met jaloezie. Het gegeven is simpel: er wordt een been gevonden in de IJssel. Aan het einde van het boek zijn bijna alle raadsels opgelost.


3 Esther Gerritsen - Dorst
Verscheen vorig jaar, maar ik las het dit jaar. Gerritsen heeft een volledig eigen stijl. De opening van het verhaal waarin een moeder aan haar dochter vertelt dat ze kanker heeft is vervreemdend, shockerend én humoristisch. Die rare mengeling zie je voortdurend in de roman.


4 Louis Couperus - De boeken der kleine zielen
Er konden meer boeken van Couperus op de lijst omdat ik er zo'n 25 gelezen heb in dit Couperus-jaar. De komedianten bijvoorbeeld of Noodlot of Langs lijnen der geleidelijkheid. Dit boek is als een verfijnde soap, zo'n duizend pagina's en nog vind je het jammer dat je het boek uit hebt.


5 Thomas Heerma van Voss - Stern
Het is fijn dat er altijd weer nieuwe talenten komen bovendrijven in een zelfbewierokende zee vol middelmaat. Hoofdpersoon Stern gaat gedwongen op pensioen en heel langzaam kom je steeds meer te weten over zijn gezin en zijn verleden. Goed gedoseerd, ingetogen geschreven. Ik zie uit naar meer.


6 Menno Wigman - Mijn naam is legioen
Dit jaar pas gelezen omdat hij genomineerd was voor de VSB-poëzieprijs. Poëzie die er redelijk makkelijk uitziet, maar als je de gedichten gaat analyseren dan zie je hoe knap ze in elkaar zitten. Instant klassiekers.


7 Stefan Hertmans - Oorlog en terpentijn
Biografische en autobiografisch boek met de Eerste Wereldoorlog als centraal gegeven binnen de familie. Een mooie opmaat voor de herdenkingsgolf die ons volgend jaar gaat overspoelen.


8 Jan Brokken - De vergelding
Brokken ontrafel binnen een dorp wat een vergelding in de oorlog heeft voor alle betrokkenen. Door alle details zeer indrukwekkend.


9 Simon Carmiggelt - Gedundrukt
Oh ja, zo mooi kun je dus boeken uitgeven. Fijn om na al die jaren weer eens Carmiggelt te lezen. Is er iemand die nu aan hem kan tippen?


10 Arjen Lubach - IV
Met veel plezier gelezen: de eerste misdaadroman van Lubach, met een einde dat een beetje over the top is. Met vaart geschreven, interessante verwijzingen naar de literatuur. Een echte pageturner.



Geen opmerkingen: