maandag 2 juni 2014

Kroniek Leeuwarder Courant: Aandacht

Aandacht

Cathelijne Esser onderzocht voor Inct hoe je als schrijver op tv kon komen. Ze interviewde redacteuren van Koffietijd, Een Vandaag, Pauw & Witteman, De Wereld Draait Door en Kunststof TV. Dat leverde interessante informatie op. Bij Koffietijd houden ze niet zo van romans 'die verder niemand gelezen heeft'. Ze zoeken het meer in een andere hoek: 'Met kookboeken zijn we altijd blij.' Ook De Wereld Draait Door vindt romans lastig, maar als de uitgever 'een leuk haakje aandraagt: een originele insteek' dan valt er nog wat van te maken. Opvallend is dat geen enkel programma op literaire gronden naar een boek kijkt.

Heleen van Royen, was te zien bij De Wereld Draait Door en in één van de laatste uitzendingen van Pauw & Witteman. Aan aandacht geen gebrek. Het Letterkundig Museum maakte deze week vol trots bekend dat er al meer dan duizend mensen waren komen kijken naar de expositie van haar selfies. Omgerekend zijn dat zo'n 120 bezoekers per dag. Twee jaar geleden kwamen er gemiddeld 198 mensen per dag naar het museum: dat betekent dus dat de exhibiotistische foto's van Van Royen zo'n dikke zeventig man per dag minder het museum in lokken. Met de verkoop van Selfmade gaat het evenmin goed: in tegenstelling tot alle vorige boeken is het nog niet gelukt om de Bestseller top 60 binnen te komen. Veel aandacht betekent niet automatisch veel verkoop. Dat is een hoopvol gegeven.


Ook RTL Boulevard heeft een eigen boekenrubriekje, Albert Verlinde ging er vanzelf wat moeilijker bij kijken. 'Kijk, als er voor op een boek geschreven wordt ‘Spectaculair meesterwerk’, dan weet ik niet hoe het met jou is, maar dan denk ik altijd: ja, dat zal dan wel. Snap je, zou dat dan echt zo mooi zijn, maar het is echt zo mooi.' Het roddelprogramma werkt samen met Bol.com en met enkele uitgevers. Zoals met uitgeverij Marmer en ja hoor, in de eerste rubriek werd een boek van Marmer lovend besproken. Daarnaast kreeg een kookboek van de 'Friezin' Rens Kroes (zus van) veel aandacht. Vroeger zag je reclamespots buiten een programma, nu zijn ze het programma.

Deze kroniek verscheen eerder in de Leeuwarder Courant van 31 mei 2014.

Geen opmerkingen: