hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 1 september 2014

Kroniek Leeuwarder Courant: Elly

Beetje korte kroniek, maar dat lag aan mezelf, verkeerd tellend in de trein toen ik dit stuk verstuurde. Achteraf had ik niet hoeven schrappen.

Elly

Ik zat vorige week bij een informele bijeenkomst over de digitale bibliotheek. Er bestaat een landelijke site waar je boeken kunt lenen, maar hoe zorg je ervoor dat een bibliothecaris in Kollumerpomp het uitlenen van digitale boeken tot zijn taak ziet? Het hoofd weet wel dat er een digitale revolutie geweest is, maar het hart ligt nog bij het boek dat je in de kast kunt zetten. Het idee is nog steeds dat je mensen de bibliotheek uit jaagt als je ze leert dat ze de nieuwste Saskia Noort ook op een tablet kunnen lezen.

> Mijn probleem met die site was dat er vooral oude boeken op stonden, boeken die in 1970 ook al niet hip waren. Dat zorgt wel voor een aardig bij-effect. Mijn uitgeverij heeft de drie delen van de gay-soap rond huize Tavenier die ik samen met Doeke Sijens schreef aangemeld voor de bibliotheeksite. Als je nu 'gay' of 'homo' intikt, kom je automatisch bij onze trilogie uit. Digitaal zijn we de afgelopen maanden vaker uitgeleend dan fysiek de afgelopen tien jaar. Eindelijk succes, als is het dan op een koopje. Ik meen dat we er per uitlening zes cent de man aan overhouden. Bruto is dat.


Uitgeverijen zien steeds meer in dat het lucratief is om ook moderne titels te leveren, leerde ik. Of ze beginnen zelf iets. Je kunt je sinds deze week aanmelden voor 'Elly's choice', dan krijg je maandelijks 10 e-boeken voor € 2,99. Je kunt die boeken niet uitkiezen, dat doet Elly voor je. Elly heeft 'een neus ontwikkeld voor de echte must reads.' Van de tien aangeboden boeken ben ik alleen geïnteresseerd in Zomerhuis met zwembad van Herman Koch en Kinderen van het ruige land van Auke Hulst. Maar ja, die had ik al. Op papier.

Deze kroniek stond eerder in de Leeuwarder Courant, op 30 augustus 2014.

Geen opmerkingen: