hij hem

hij hem
Nu in de winkel

donderdag 11 december 2014

Dirry tast toe



Altijd als ik oude foto's bekijk denk ik dat de mensen vroeger er ouder uitzien dan ze waren. Deze foto moet uit 1970 komen. Dat betekent dat ze hier een jaar of dertig moet zijn geweest, misschien zelfs negenentwintig als het de verjaardag van mijn vader was. Er bestaat ook een foto de andere kant uit: daar zaten de mannen. Aan deze kant, het dichtst bij de keuken, want dat is makkelijk, zaten de vrouwen. Naast mijn moeder (links) zit tante Gre, zij is nog steeds een goede vriendin van mijn moeder. Rechts daarnaast zit mijn oma die net een hap van iets neemt. Het is geen flatteuze foto, zo in het flitslicht.

De mannen aan de overkant drinken bier (Grolsch), de vrouwen drinken iets sherry-achtigs. Tante Gre drinkt een bessenlikeur of zoiets. Mijn oma zit volgens mij ook aan de sherry, want dat glaasje advocaat is van oma Wijhe (je ziet nog een glimp op de bank). Er staat ook een glas rode wijn linksvoor. Maar echt wijndrinken werd pas in de jaren zeventig en tachtig aangeleerd door Albert Heijn. Ik tel drie sigaretten.

Ik vermoed dat rechtsachter een aquarium staat. Veel weet ik er niet van. Op die plek heeft later een harmonium gestaan die opgevolgd werd door een elektronisch orgel. Ik was zes en sliep boven of trachtte een verdieping hoger te slapen: dwars door alle Nederlandstalige hits heen.

Mijn moeder is vandaag 74 geworden. Gefeliciteerd!

Geen opmerkingen: