hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 8 december 2014

Kroniek Leeuwarder Courant: Aandacht

Aandacht

Kees van Beijnum vertelt in het gerechtsgebouw in Leeuwarden over De offers. Zijn roman gaat onder meer over een Nederlandse rechter die die deel uitmaakt van het Tokio-tribunaal vlak na de Tweede Wereldoorlog. Wij, de kolonisators van Indonesië, hoorden bij de winnaars - voorlopig althans - en mochten meebeslissen over het lot van enkele Japanse bestuurders. Het is een mooi thema om in een toepasselijke omgeving te bespreken, maar in de zaal zitten hooguit twintig mensen. Een burenruzie bij de Rijdende Rechter levert meer publiek op. Na afloop van het gesprek komt een man naar voren die in het Jappenkamp heeft gezeten. Ik ga als interviewer discreet een paar meter verder staan. Even later vertelt Van Beijnum dat dit vaker gebeurt bij lezingen over dit boek. Het levende verleden zit nog in de zaal.

Ik was verbaasd dat Van Beijnum met De offers in geen enkel tv-programma zat. Misschien een te inhoudelijk onderwerp voor De Wereld Draait Door, maar Pauw zou toch wel geschikt zijn voor. Van Beijnum zegt dat hij was uitgenodigd voor Pauw, in de eerste weken van het programma, maar omdat de kijkcijfers zo laag waren in het begin hebben ze zijn item geschrapt. De Zwarte Pieten-discussie levert meer heibel en kijkers op. De roman moet het nu hebben van mond-tot-mondreclame. Dat leverde tot nu toe al drie drukken op. Geen bestseller, maar een slowseller die een steadyseller wordt is altijd nog beter dan een noseller.



Afgelopen zondag zag ik Kees 't Hart, schrijver en oud-recensent van deze krant. Ik hoorde dat hij op proef was bij het zaterdagse radioprogramma Nieuwsshow. 't Hart twijfelt: 'Ik ben nog steeds op zicht, maar de Nieuwsshow is ook bij mij op zicht. We hebben een deal gemaakt dat ik het in december nog een keer doen en dan bekijken ze of ze mij leuk en goed vinden. Ben ik de nieuwe Martin Ros? Maar ik vraag mij zelf ook af of ik dit moet doen.' De rubriek kost veel tijd en levert in verhouding niet zoveel op (300 euro). 'Ik vraag me af of ik mijn aandacht niet versnipper. Mijn taak is om mooie boeken te schrijven.' Onze taak is het die te lezen.

Deze kroniek verscheen eerder in de Leeuwarder Courant van 6 december 2014.

Geen opmerkingen: