hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 23 februari 2015

Kroniek Leeuwarder Courant: Compliment

Compliment

Ik komt uit Salland, dus argwaan zit er bij de geboorte ingebakken. Het gaat vooral fout bij complimenten. Ik heb pas laat in mijn leven van een bevriende schrijver geleerd dat je ook gewoon 'dankjewel' kunt zeggen na een compliment in plaats van 'och, het stelt niets voor'. Toch blijf ik op mijn hoede, omdat je in je leven ook mensen tegenkomt die na het geven van een compliment er een terug verwachten. Vooral dichters hebben daar last van. In De misantroop van Molière spreekt de hoofdpersoon Alceste altijd de waarheid. Dat is mooi, maar als hij commentaar moet geven op iemand die een gedicht heeft geschreven, kan hij niet veinzen dat hij iets moois heeft gehoord. 'Men kan van een prulwerk de uitgaaf slechts vergeven, als 't van een hals is, die ervan moet leven.'

Uitgeverij Lebowski bedacht de Book of the Month Club. Iets lijkt altijd beter als je er Engelse woorden voor gebruikt. Elke maand wordt een vergeten klassieker onder de aandacht gebracht. Deze maand is dat De buurt van Ab Visser, oud-recensent van deze krant. In Friesland kun je die boeken alleen kopen bij Van der Velde, want de eerste maanden zijn de gebonden edities slechts verkrijgbaar bij 100 geselecteerde boekhandels. 'Wij willen de boekhandelaar die zijn nek uitsteekt, die risico neemt, die niet gaat voor de snelle seller, belonen,' zegt de uitgever. Je mag bij het speciale clubje horen als je minimaal 25 boeken afneemt. Zo betaal je je eigen lof.



Boekhandelaar Ton Schimmelpennink uit Amsterdam deed niet mee met de Leboswki Boekenclub: 'Lebowski poogt hier doorzichtig veren te steken in de achterwerken van de uitverkoren club van 100. De neuzen gaan krullen en Lebowski denkt: kassa.' In Vlaanderen blijkt de lijst 'geselecteerde' boekhandels helemaal niet zo exclusief te zijn, want alle grote Standaard-boekhandels (een soort Bruna) doen mee. Zo wordt een lovenswaardig streven met goed vormgegeven romans teniet gedaan door de marketing-truc, zoals je vroeger bij de Lekturama-boeken ook altijd dacht: mooi uitgegeven, maar hoe voorkom ik dat ik de rest van de serie Grote Mysteries in 25 delen krijg?

Verscheen eerder in de Leeuwarder Courant op 21 februari 2015.

Geen opmerkingen: