hij hem

hij hem
Nu in de winkel

dinsdag 14 april 2015

Kroniek Leeuwarder Courant: Voorbeeld

Voorbeeld

Facebook en Twitter kunnen de leeshonger aanwakkeren. Zo zag Cilla Geursten, lerares aan het Beyers Naudé in Leeuwarden (en medewerker aan deze krant) de actie #eenboekperweek en prompt besloot ze met leerlingen uit haar klas de uitdaging aan te gaan om minimaal één boek per week te lezen. Een leerlinge stond na enkele weken al voor met 10-6. Op het gymnasium is het wel makkelijker om leesgrage leerlingen te vinden dan op het vmbo, al is het schrijnend dat de laatste altijd als boekenhaters wordt weggezet. Op het hbo heb ik oud-vmbo-ers zien uitgroeien tot bevlogen literatuurdocenten.

Daarom ben ik elk jaar weer verbijsterd door de actie De Weddenschap die vmbo'ers uitdaagt om drie boeken uit te lezen. Drie hyperenthousiaste BN'ers worden ingevlogen om in filmpjes nauwelijks iets inhoudelijks over een boek te zeggen. Dit jaar was Toprak Yalçiner, actrice uit GTST, een van de mensen die De Weddenschap aanging. Zij las onder meer het veelbekroonde 'Het raadsel van alles wat leeft' van Jan Paul Schutten. In januari liet ze al weten dat ze er mee bezig was. 'Dit is een boek die [sic] ik helaas niet van kaft tot kaft heb gelezen, want het zijn allemaal kleine stukjes en ik snap dat er kinderen of eh leerlingen zijn die het heerlijk vinden om voor het slapen gaan drie van deze hoofdstukken lezen, maar er staan dingen in zoals: ‘Waarom is het soms verstandig om dood te gaan?' (...) Het is een boek wat [sic] gaat over het ontstaan van de wereld en alle kleine wetenschappelijke dingen, zoals Darwin, het heelal, pantoffeldiertjes.'



Op het filmpje 'Topraks eindjubel' dat deze week online kwam staat de actrice met drie boeken in haar hand, maar Yalçiner is in de tussenliggende maanden niet veel verder gekomen: 'Deze twee heb ik echt uitgelezen en dit boek, het is fantastisch, ik lees er elke dag nog een stukje uit. Het is heerlijk om in te bladeren. Ik heb het wewewewewe we dit it! De weddenschap is geslaagd!' De Raad voor Cultuur adviseerde deze week om meer geld uit te trekken voor leesbevordering. Hopelijk gaat het geld niet naar deze ambassadeurs.

Deze kroniek verscheen eerder in de Leeuwarder Courant van 11 april 2015.

Geen opmerkingen: