hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 2 november 2015

Kroniek Leeuwarder Courant: Hansaplast

Hansaplast

'Soms staan er wat bakjes chips klaar en pingpongen we wat, niks geen chic gedoe. Ik ben niet het type auteur dat begraven moet worden in de Stadsschouwburg,' zei Charlotte Mutsaers in NRC Handelsblad om haar overstap van De Bezige Bij naar de nieuwe uitgeverij Das Mag toe te lichten. Erg literair klinkt die uitspraak niet en daarom is die zo goed: een auteur zoekt in eerste instantie een uitgevershuis waarbij hij zich thuisvoelt. Dat er wel degelijk inhoudelijke redenenen waren bleek uit een interview in Vrij Nederland. Daarin vertelde Mutsaers dat De Bezige Bij haar vorige boek, Koetsier Herfst, behoorlijk ingekort had: 'Het hele derde deel was eraf gehaald, ze wilden dat deel als losse roman uitgeven. Dat heb ik niet geaccepteerd en de hele geschiedenis heeft me een enorm writer’s block bezorgd.'

Das Mag, voortgekomen uit het tijdschrift Das Magazin, probeert drieduizend 'oprichters' van de uitgeverij bijeen te krijgen. Als je minimaal vijftig euro betaalt, dan krijg je de eerste drie boeken van de uitgeverij in een speciale editie thuisgestuurd. De eerste duizend oprichters meldden zich binnen vier dagen na de aankondiging van de start van de campagne. Daarna ging het wat moeizamer. Het gaat uiteindelijk om de laatste duizend mensen die zich aanmelden. Ik zat bij de eerste duizend, want alleen al het, misschien naïeve, enthousiasme waarmee de grondleggers van de uitgeverij Daniël van der Meer en Toine Donk een blad op poten hebben gezet, literaire feesten hebben georganiseerd en in een moeilijke tijd toch een uitgeverij zijn begonnen, verdient ondersteuning. Jelle Brandt Corstius, Maartje Wortel en Walter van den Berg hebben al toegezegd bij Das Mag te gaan publiceren.


'In het najaar gaat er iets leuks gebeuren,' zei Charlotte Mutsaers in juli tegen mij op het festival Dichters in de Prinsentuin, 'met die jongens van Das Magazine. Maar je mag er nog niets over schrijven. Ik heb al te veel gezegd.' En zo hield ik maanden mijn mond tot ik de primeur in andere kranten zag opduiken. De heerlijke titel van haar nieuwe boek is Een harnas van Hansaplast. Als je oprichter wordt, dan komt het er ook echt.

Deze kroniek verscheen eerder in de Leeuwarder Courant op 31 oktober.

Geen opmerkingen: