hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 12 mei 2008

Vergeetboek


Ik heb de neiging alles te bewaren. Ook krantenknipsels over schrijvers. Daar ben ik nog eens hartelijk om uitgelachen door collega's: welke gek bewaart er in dit digitale tijdperk nog krantenknipsels? Nou ik. Ik heb zo'n twee archiefkasten vol krantenknipsels, beginnend ergens in de jaren tachtig en doorlopend naar nu. Er is echter een probleem: er komen steeds meer knipsels bij, maar de kasten zijn vol.
Tijd voor een schifting: alle schrijvers die ik toch niet meer ga lezen, nooit gelezen heb of van wie ik het bestaan al helemaal vergeten ben die mogen weg: Willem G. van Maanen, Ivo Michiels, Edzard Mik, Paul Meeuws, Adriaan Morriën, Patricia de Martelaere, Cyrille Offermans, Dorinde van Oort, Kees Ouwens, Annette de Vries, Jacques Vogelaar, Lulu Wang, Dirk van Weelden, Rogi Wieg etc. etc.
Bij de W-map kwam ik nog een artikel uit Vrij Nederland tegen uit 1986 met Rein van der Wiel, Gerrit Grobben en Joost Zwagerman. De laatste is een echt lefgozer die zich een beetje ergert aan zijn gezapige collega's die al wat ouder zijn.
'Jij moet oppassen,' zegt Grobben, 'jij debuteert op een zeer jonge leeftijd, wij zijn ouder en hebben die baan al op het moment dat ons debuut uitkomt. Ik wil jou wel eens zien als jij zo oud bent als wij, dan ben je misschien ook leraar. De volgorde is dan alleen anders.'
Zwagerman lacht en zegt: 'Leraar en schrijver zijn: dát in geen geval. Kijk ik vind het zelf ook een beetje moeilijk om te vertellen wat ik dan wél wil, maar ik weet in ieder geval wat ik niét wil. Wat ik hoop? Nou, dat als ik zo oud ben als Gerrit Grobben, dat ik dan op een zeer onbescheiden moment over mijn rechterschouder in de boekenkast kan kijken en daar een rijtje boeken zal zien staan, waarvan ik mag denken: tot dusver heb ik het niet slecht gedaan.'

Dat artikel bewaren we en verplaatsen we naar de Z-map.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik zou die knipsels bewaren tot het moment dat de digitale kranten-archieven beginnen. Via de UB bijvoorbeeld kan je een heleboel van die databanken raadplegen:
http://www.rug.nl/bibliotheek/catalogibestanden/elekbestanden/kranten/index

coen zei

Bedankt, kende ik nog niet. Vooral Leeuwarder Courant-archief is handig voor mij.

Anoniem zei

Gelukkig niets voor mij bij.
De weeklezer