Vorige week ontstond er licht rumoer over het omslag van de nieuwe roman van Leon de Winter. In HP/De Tijd stond een stukje over het manipuleren van het originele schilderij van Hopper (Night Windows) voor deze uitgave.
Op de omslag van De Winters nieuwe boek Het recht op terugkeer staat Night Windows afgebeeld, maar dan met eigenhandig aangebrachte veranderingen. Volgens de Stichting Pictoright lijkt het erop dat het gebruik ‘inbreukmakend’ is. “Als er geen toestemming is verleend, zullen alle Nederlandse rechters oordelen dat dit een inbreuk is op het auteursrecht,” zegt de directeur Vincent van den Eijnde.
Tegelijkertijd verscheen er op de site van Boekblad (heb je een inlogcode voor nodig) een stukje waarin Joost Zwagerman zijn eigen roman Vals Licht herkende.
‘Als je heel goed kijkt, zie je dat er bij Leon een gordijntje is bijgeschilderd. Maar niet alleen de Hopper is hetzelfde, ook de kleurstelling en de belettering, tot de titel aan toe. (...) ‘Leon zelf ziet helemaal geen overeenkomsten. Volgens hem zijn de sfeer, de toon en de kleurstelling totaal anders. Opmerkelijk.'
Volgens mij heeft De Winter gelijk. De belettering en de titel is totaal anders. Een storm in een glas water. Het lijkt er meer op dat er wat rumoer gemaakt wordt om aandacht te vestigen op de nieuwe roman van De Winter. Als er wat chaos en rumoer gemaakt had moeten worden, dan had dat gekund bij de vertaling van Zwagermans boek in het Frans waarbij ze zomaar de Hopper hebben opgeknipt.
Maar wat doet het er eigenlijk allemaal toe. Het boek met het Hopperomslag is alleen nog bij betere tweedehandsboekwinkel te koop. Het nieuwe omslag van Vals licht ziet er totaal anders uit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten