hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zondag 31 mei 2009

Koekelen


In de bundel columns Mijn vrouw & andere stukken van Ronald Giphart (die ik niet kan bespreken omdat hij een mooie column heeft geschreven over Victorie)(maar desalniettemin wel kan aanbevelen, want het is een zeer goede bundel columns) kwam ik het woord 'koekelen' tegen in de zin: 'Ook bij het koekelen van de term bleek dat er in vele internetuithoeken wordt gediscussieerd over het onderwerp.'
Ik ging er altijd vanuit dat ik het woord 'koekelen' zelf bedacht had. Het wordt voor het eerst gebruikt in het prachtboek Harde actie uit 2005. Dat het woord nu zo wijdverbreid aanwezig was en zelfs doorgedrongen was tot de literatuur deed me veel genoegen.
Ik besloot het woord 'koekelen' te koekelen. De eerste plek is een digitaal woordenboek die vraagt of je niet het woord 'konkelen' bedoelt. Daarna vind je een Hyves-pagina waar men in plaats van het woord 'knuffelen' 'koekelen' gebruikt (wat ik toch wat minder knuffelig vind kinken). Dan kom je op de Haagse startpagina Koekel ('Alles auvāh Koekel', zie boven) en daarna volgt een eindeloze rij met het woord 'koekelen' in de betekenis van 'opzoeken bij Google', alhoewel dat geknuffel ook hinderlijk terugkomt.
Dit succes van het woord kan niet helemaal te herleiden zijn tot het succes van Harde actie, dus ik moet helaas constateren dat ik het woord waarschijnlijk van iemand anders heb overgenomen.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Koekelen gebruiken wij in Katwijk als knuffelen....

Het woord hoort hier gewoon bij de taal. Als je iemand uit deze omgeving vraagt wat koekelen is dan is dat knuffelen. Of dat nou met elkaar knuffelen is of een knuffeldoekje of beertje ofzo... Alles wat maar met knuffelen te maken heeft.

Het is heerlijk... en dan helemaal als je ook nog voor je kindje gaat zingen:
Koekelen, koekelen, vrijen, koekelen koelelen vrijen. enz...
heerlijk tijdens het knuffelen... uum koekelen bedoel ik.

Mik zei

Leuk zeg dat het een bestaand woord is, heb de domeinnaam koekelen.nl al een tijdje in mijn bezit

Gerard zei

In Groesbeek is het woord koekelen terug te vinden in koekeleklef. Het woord koekelen is buitelen of duikelen en koprol maken. De Koekeleklef is een duikelduin! Een heuvel waar men af kon rollen.
Zie ook: de woordenschat van het Groesbeeks.