hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zondag 13 december 2009

Martin Ros: de hoogtepunten van 12 december


Veel Berlijn, dus gelukkig ook weer wat oorlog bij radio Selexyz.

Nico Keuning - Oorlog en pap, het bezeten leven van Johnny van Doorn
- Maar een van de kleurrijkste figuren uit die tijd en die ik ook goed gekend heb, omdat als ik 's morgens naar m'n werk ging om een uur of negen, half tien, dan kwam je ze zo op de stoep tegen: daar zaten ze dan, hadden de nacht doorgebracht en zaten daar uit te huilen en dat was ook dus eh onze vriend die pasgeleden is gestorven die ik heel hoog heb geacht, kom hoe heet ie nou? Selexyzpresentator: Ramses Shaffy bedoelt u waarschijnlijk ja. Oh, Ramses Shaffy. Ongelooflijke figuur, grote ontroering gaat er over je rug. Als je die man ziet, hij was een paar jaar ouder dan ik: heeft zijn leven verdaan. Z'n lichaam was verteerd, ook aan de drank en carcinoom en noem maar op, maar hij leefde. Hij was het gezicht van Amsterdam.
- Hij [Johnny van Doorn, cp] deed eigenlijk niks. Hij heeft heel zijn leven niks gedaan. Hij leefde ook op kosten van zijn vrouw, hij had ook een zoontje.
- Hij is de man van Arnhem. Arnhem en Nijmegen waren twee van die stervende steden uit Overijssel is het geloof ik of Gelderland Selexyzpresentator: Nou, Gelderland. Gelderland.
- Ik heb dit hele boek nu gelezen en wat blijft er nu bij van hem? Niet veel. Het is een stem. Het is rumoer. Het is de kalk van gisteren.
- Selexyzpresentator: Een beetje pafferig op latere leeftijd. Pafferig! Ja pafferig dat is het woord. Pafferig. Pafferig, maar goed, een ingoed mens.
- Ze kennen hem niet meer. Hij is verloren gegaan. Selexyzpresentator: Hij was vooral een performer, misschien. Het was een performer. Een pafferige performer.

Armando - Berlijn
- Hij schrijft daarover in een ongelooflijke stijl.
- Het is ongelooflijk.
[Rest van het gesprek gaat vooral over de oorlog terwijl de presentator probeert te vragen of er over de jaren tachtig ook wat wordt geschreven, cp]

Cees Nooteboom - Berlijn 1989 - 2009 en Het raadsel van het licht
- [Na een bloemrijk citaat, cp:] Wie kan er uitmaken wat hij hier bedoelt? [volgt opnieuw een citaat] Ja, wat bedoelt hij hiermee?
- Selexyzpresentator: En dit boek over Berlijn is niet Nooteboom op zijn best hoor ik u zeggen. Nou, ik vind het niet, het is een parabel van zelfconfessie.
- Het is vermoeiend. Het is ontzettend vermoeiend. Hij heeft het ook over de politiek, maar hij begrijpt niet eigenlijk, wat is het geweest? Iets ongelooflijks!

Geen opmerkingen: