hij hem

hij hem
Nu in de winkel

donderdag 6 mei 2010

Benali in boeken onthaald op boegeroep

Achteraf ben ik erg blij dat ik uit het programma 'Benali in boeken' ben geknipt (op drie losse dichtregeltjes na dan). Het programma begon bij de inleiding al verkeerd door de lucht van suikerbieten te roemen, terwijl de suikerfabriek (bij mij om de hoek) al twee jaar gesloten is. Vast van een redacteur die wat oud documentatiemateriaal bij elkaar heeft geharkt over Groningen.
Daarna ging het programma uit van het idee dat je pas een grote schrijver kon worden als je Groningen zou verlaten. Geïnterviewd werd de grote schrijver Dirk van Weelden die ooit een blauwe maandag in Groningen heeft gestudeerd. Hij werd gefilmd in Amsterdam, hardlopend naast de Bosbaan. Benali was blij dat hij even uit Groningen weg kon. Gemor klonk op in Café Marleen. Zelfs enig boegeroep toen stadsdichter Anneke Claus werd aangeraden om naar een stad toe te gaan met hogere misdaadcijfers. Op het eind vertrok Benali opgelucht naar het westen. 'Die hoeft hier voorlopig ook niet weer te komen,' riep iemand.
Dat is ook het idee dat overblijft na het zien van 'Benali in boeken': wat een gemiste kansen. Er zijn genoeg schrijvers die hier zijn blijven wonen en landelijk succesvol zijn geworden (zie het rijtje dat ik gisteren opschreef, ik vergat daarbij nog iemand als Tonnus Oosterhoff of Peter Middendorp te noemen). En als je dan een ex-Groninger neemt, waarom dan niet een succesvolle, zoals Tommy Wieringa: de kiem van zijn schrijversschap ligt in Groningen.
De fout zit hem volgens mij in het scripten van zo'n uitzending. Er bestaat een vooroordeel over een stad en dat wil men bevestigd zien in beelden. Andere visies komen niet aan bod. Schrijvers die niet in het plaatje passen, worden vergeten. Je krijgt dan een invulling van een vooroordeel.
Wat overblijft, zijn de beelden van het mooie Groningse landschap. Ik heb aan alles de complete dvd-box overgehouden met bijna alle uitzendingen van Adriaan van Dis. Gekregen als dank voor erg weinig werk in de voorbereiding. Ik ben er zeer blij mee: wat zijn dat toch schitterende boekenprogramma's geweest.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Stuur die box maar terug, Coen. Je krijgt van mij wel een nieuwe.

Productiewerf zei

Check Stefans heldere analyse op Stadslichten, zeer geslaagd:

www.stadslichten.nl/2010/05/07/de-rest-vs-randstad/