hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 19 mei 2014

Kroniek Leeuwarder Courant: Verwarring

Verwarring

Schrijver en journalist Herman Sandman schaarde zich bij de conservatieve criticasters van de winnaar van het Eurovisie Songfestival: 'Er waren tijden dat zo'n Conchita achter slot en grendel ging. Dit kan echt niet mensen.' 'Ik zeg: volslagen van t padje af.' Hoe kan iemand die in de cultuursector werkt en binnenkort met Meindert Talma op Oerol staat zo beperkt denken? Talma reageerde totaal anders: 'Fascinerend. Vond ook oudste dochter van 8 die een fan bleek en daarom mocht opblijven tot 'de vrouw met de baard' haar lied had gezongen. 's Nachts duwde ik volgens afspraak een envelop, met daarin vermelding van de winnaar en de klassering van Nederland, onder haar deur door. Dochter was blij de volgende ochtend, maar niet verrast door het resultaat. Ze betreurde het wel dat ik niet de achternaam van Conchita had opgeschreven. Dat was namelijk nadrukkelijk door had gezegd: "Je moet Conchita opschrijven en ook Wurst."' Oost-Groningen, zero points; Friesland, twelve points.


Gerard Reve heeft vanaf de jaren zeventig regelmatig racistische uitspraken gedaan. Op NPO doc kunnen we terugluisteren naar nooit eerder uitgezonden opnamen van Reve. Over Surinamers zegt hij: 'En dan kun je zeggen: die mensen zijn zwart en wij zijn wit en het maakt niks uit, maar het maakt helaas wel uit. (…) Je kan op je kop gaan staan, maar met alle goede wil waarmee ik bezield ben, met alle deernis waarmee ik het leven en het leed van de zwarte en de gekleurde rijksgenoot bekijk, heb ik gewoon het blanke superioriteitsgevoel jegens de zwarte wat ik met miljoenen Nederlanders deel.' Aan de ene kant voorvechter van homorechten, aan de andere kant deze rabiate onzin. Ook dat snap ik niet.

Nederland veslikt zich massaal in een hap boerenkool als Matthijs van Nieuwkerk in DWDD een foto van Heleen van Royen laat zien, een close up van een tampon die ze verwijdert. Is Van Royen een aandachtsgeile auteur of een schrijver die oprecht haar eigen vergankelijkheid in beeld brengt? Of allebei? Ook hier blijf ik in verwarring. Guus Kuijer is mild: 'Ik ben stiekem toch wel erg blij voor u dat ik niet zo dapper ben als Heleen van Royen.'

Deze kroniek verscheen eerder in de Leeuwarder Courant, 17 mei 2014.

Geen opmerkingen: