hij hem

hij hem
Nu in de winkel

donderdag 8 oktober 2015

Kroniek Leeuwarder Courant: Nut

Nut

Ik heb een geleerde broer die maar liefst twee titels voor zijn naam heeft staan. Onlangs werd hij naast zijn gewone baan ook nog lector 'Groene gezondheid' op een een hogeschool in Den Bosch. Bij de NHL hogeschool wordt een lector als hij zijn inaugurele rede uitspreekt in toga gehesen, maar in Brabant mag je gewoon een net pak aantrekken. Brabanders doen op andere momenten van het jaar weer raar. Wat me opviel was het directe nut van het werk van mijn broer. Ik heb deze week een recensie geschreven over Marga Minco, ik heb college gegeven over het achttiende-eeuwse boek Reize door het Aapenland en over de moderne klassieker Mystiek lichaam, een verhaal behandeld van Vonne van der Meer en van Margriet de Moor, maar het directe nut van literatuur is moeilijk te meten.

Een van de dingen die mijn broer met zijn studenten probeert te bereiken is dat mensen meer groente gaan eten. Je kunt wetenschappelijk aantonen dat groente en fruit op alle vlakken zorgen voor een gezonder mens. Hoe kun je er dan voor zorgen dat mensen niet alleen tijdens de warme prak platgekookte groente tot zich nemen? Er waren allemaal studenten die op een spannende manier groente hadden verwerkt in lekkere hapjes. Food design heet dat. Ik was het meest gecharmeerd van de stroopwafels gemaakt van rode bietjes, al kreeg ik van de studente die het bereid had te horen dat er veel suiker in zat en dat het in mijn geval niet raadzaam was om te veel bietenstroopwafels te eten. Ik kreeg een wensdroom waarin ik mijn studenten achter kraampjes zag staan met stapels boeken. 'Last van hoogtevrees? Lees dan De gevleugelde van Arthur Japin!' 'Last van ouderdom? Lees dan Pogingen iets van het leven te maken van Hendrik Groen.'

Soms kun je wel wat moe worden van al die literaire relletjes, de zoveelste hype rond het zoveelste veelbelovende talent, de roddels en de kinnesinne en kun je verlangen naar iets praktisch en toen kreeg ik een gouden idee: 'We moeten er een boek van maken.' Zo bundel je het beste van twee broers.


Deze kroniek verscheen eerder in de Leeuwarder Courant op 3 oktober.

Geen opmerkingen: