hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zondag 26 augustus 2007

In de tussentijd 25b - homofobie


Mijn updatelogje over kanker van vrijdag heeft nogal een stevige discussie op gang gebracht. Op één serieuze vraag over het vinden van kanker na ging het vooral over de slecht lezende dichter Cornelis van der Wal. Ik vond het nogal verbijsterend dat deze man een logje durfde te schrijven dat voor een groot deel bestond uit het belachelijk maken ('idioten') van mensen die een fietstocht reden voor het kankerfonds. En passant noemde ik de onfrisse aanvallen op mijn persoon. Wie wil, kan het nalezen.
Het meest te hoop liep Van der Wal tegen de beschuldiging van homofobie. Maar hoe hij het wendt of keert: het filmpje dat hij tegen mij heeft gemaakt, toont zijn homofobie. Om van de beschuldiging af te komen noemt hij me nu op zijn logje een 'taalrassist' en een vervelende klier. Verder wil hij iedereen graag belachelijk maken met zijn filmpjes en roept dan ook een ieder op om aan te geven dat hij in de zeik genomen wil worden. Dit alles in een vergeefse poging om mij een gebrek aan zelfrelativering in de schoenen te schuiven.
Het zal hem niet lukken.
Je spreekt van homofobie wanneer je iemand aanvalt op zijn homoseksuele geaardheid. Dat doet Van der Wal met zijn filmpje naar mij: er zit letterlijk de zinsnede 'van de club' in en dat doelt rechtstreeks op homoseksualiteit. Dat weet Van der Wal, dat weet ik, dat weet iedereen. En Van der Wal mag mij overal op aanvallen, op alles wat ik geschreven heb en gezegd, maar ik verdom het om met te laten aanvallen op datgene wat ik ben. Zouden we het ook zo'n leuk onschuldig filmpje vinden als Van der Wal een zwart persoon met wie hij een vete heeft 'Moriaantje zo zwart als roet' liet zingen op een YouTube-filmpje. Zouden we het ook zo'n leuk onschuldig filmpje vinden als Van der Wal een joodse man etc. etc. etc. Maar met een homo moet het kunnen volgens hem. Ik zal hem net zo lang een homofoob blijven noemen, ongeacht de hoeveelheid afzeikfilmpjes die hij van anderen erbij plaatst.
Op het laatst bemoeide ook Chrétien Breukers van de poëzierellensite de Contramine (en uitgever van Van der Wal) zich met de discussie. Nogal ongelukkig, want hij strooide met woorden die direct uit het homofobische taalregister komen: 'Dames' 'handtasjes'. Wat bezielt iemand om dat te doen? Is dat een vorm van humor? Hij heeft het al eerder op zijn eigen site gedaan na een reactie van mij, maar op mijn eigen site verdom ik het om dat soort taal zomaar te laten passeren. Ik duld geen homofobische taal hier. Wat hij met de cryptische uitspraak 'Ik hoef mij niet te verdedigen tegen je aantijging. Want dat is het. Ondertussen is hij wel gedaan en dat is – in mijn situatie – jammer.' bedoelt, is onduidelijk. Wel heeft hij me per direct van zijn RSS-feeds gedonderd. Mooi zo, zijn we daar ook klaar mee. Op een site waarop men aan de ene kant staat te juichen wanneer een dichter vanwege zijn seksistische taal wordt aangepakt, maar waar men niet zijn eigen foute uitlatingen durft te erkennen, heb ik niets te zoeken.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Coen,

Je log biedt drie 'feeds'aan:

http://http://coenpeppelenbos.blogspot.com/feeds/posts/default
http://coenpeppelenbos.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss
http://www.blogger.com/feeds/7015498/posts/default

waarvan de eerste niet werkte.
Je bent er niet afgegooid, dus, maar je site kon tijdelijk niet worden gelezen door onze feedreader.

coen zei

Ok. Wist niet eens dat ik er drie had.

Anoniem zei

Die Cornelis van der Wal lijkt me redelijk paranoïde. Wel leuk. Je geeft hem een tikje en hij slaat al op tilt. Zet hem op.
Rein

Anoniem zei

Beste Coen, Ik blijf het – even los van alle gebruikte woorden – een zware beschuldiging vinden. Aan mijn adres maar vooral aan Van der Wals adres. Heel collegiaal is het ook niet, zeker niet als je bedenkt dat hier een andere discussie – die over de Friese letteren, een discussie waarin je Van der Wal ook niet fair behandelde – achter ligt. Maar soit. Het is je goed recht om zo te reageren. Je moet alleen niet raar staan te kijken als mensen dan soms eens terugreageren.

coen zei

Beste Chrétien, natuurlijk is de beschuldiging hard, die is namelijk gebaseerd op feiten die ik genoegzaam heb aangegeven.
Met een discussie over de Friese letteren heeft dat niets te maken. Mijn kennis van de Friese letteren is voornamelijk beperkt tot datgene wat in vertaling tot mij komt. Ik heb in het verleden wel eens iets over de randverschijnselen van de Friese letteren geschreven - hoe schrijvers elkaar altijd afzeiken en hoe ze altijd begerig rond de subsidiepot hangen, maar voor de rest ben ik een geïnteresseerde leek omdat ik toevallig in dat gebied mijn brood verdien. Ik zou niet weten waar ik Van der Wal niet fair heb behandeld.
Tenslotte: iedereen heeft het recht te reageren, maar als het op een homofobe wijze gebeurt, dan zal ik het ook als zodanig benoemen.

Anoniem zei

Het zijn dus geen beschuldigingen maar constateringen. Daar zit een belangrijk verschil tussen.

Anoniem zei

Laatste commentaar ging per ongeluk anoniem maar was van Jan Glas