hij hem

hij hem
Nu in de winkel

maandag 21 december 2015

Kroniek Leeuwarder Courant: Gelauwerd

Gelauwerd

Ooit gehoord van Sophia in de Koestraat van Amoene van Haersolte? Zij is samen met Arthur van Schendel, die Het oude huis schreef, in 1947 de eerste winnaar van de P.C. Hooft-prijs. De erfgenamen van Van Schendel - in 1946 al overleden - ontvingen 1500 gulden, Amoene van Haersolte - vrouw immers - slechts 1000. Tegenwoordig krijgen schrijvers de prijs pas als er een compleet oeuvre ter tafel ligt, tot 1955 voor een zelfstandig werk. Aangezien de prijs afwisselend gaat naar een prozaïst, een dichter en een essayist weet je dat de komende dertig jaar slechts tien echte romanciers in aanmerking komen voor de prijs.

In de week dat Astrid Roemer de P.C. Hooft-prijs toegekend kreeg, is het interessant om te zien wie de prijs niet kreeg. Doeschka Meijsing niet, Jeroen Brouwers niet, Maarten 't Hart niet. Voor Meijsing is het te laat, bij Brouwers moeten ze opschieten (al lijkt hij mij de enige schrijver in het Nederlandse taalgebied aan wie ze meteen de Nobelprijs dienen te geven) en 't Hart wordt stelselmatig overgeslagen bij alle prijzen, al heeft hij de troost van goede verkoopcijfers.



Voor de literaire site Tzum, die ik met een groot aantal enthousiastelingen in de lucht houd, was het deze week feest, want we werden uitverkoren tot boekensite van het jaar. We krijgen een beker opgestuurd. Voor de rest was dit een schamel jaar voor mij. Ondanks interesse van twee uitgevers voor mijn manuscript hapte er niemand toe. Bij de tweede uitgeverij wachtte ik maanden, kreeg daarna een zeer lovende reactie van een redacteur en na weer enkele weken wachten alsnog een afwijzing. Een louterende ervaring die een teveel aan ijdelheid in de kiem smoort. Ik zond dit jaar ook een gedicht in voor de Turing Gedichten Wedstrijd. Met één gedicht kun je 10.000 euro verdienen, maar deze week kreeg ik een teleurstellend mailtje: 'Inmiddels heeft onze jury alle 10.243 gedichten gelezen en beoordeeld. Helaas is/zijn jouw gedicht(en) niet door naar de tweede ronde.' Als u de komende weken een slecht geschoren schrijver met zwavelstokjes langs de weg ziet staan, dan weet u waar het van komt.

Deze kroniek verscheen eerder in de Leeuwarder Courant op 19 december 2015.

Geen opmerkingen: