Schrijver Anton Brand nam dit jaar afscheid als de grote man achter de Van der Leeuw-lezing. Maar stilzitten is er niet bij: hij nam meteen plaats in het bestuur van Letter en stad en hij rondde dit jaar een autobiografische roman af, die waarschijnlijk volgend najaar zal verschijnen. De top 10 van oud-criticus Anton Brand:
De top-10 van boeken die ik in 2007 las
1 Breyten Breytenbach, De windvanger
Op uitnodiging van Studium Generale en de Stichting Letter en Stad mocht ik op 8 mei j.l. Breytenbach inleiden en interviewen in de Aula van het Academiegebouw. Hij was in Nederland bij het verschijnen van een keuze uit de gedichten die hij tussen 1964 en 2006 schreef, door uitgeverij Podium fraai en verzorgd bijeengebracht in De windvanger. De kloeke uitgave (325 pp.!) is tweetalig, in het Zuidafrikaans en het Nederlands, en leest als een autobiografie. Het is poëzie om voor te dragen, desnoods te zingen, en vaak te herlezen – meeslepend, verhalend, intens, ontroerend. Het gesprek, die avond, was heel bijzonder. (Andere auteurs die ik dit jaar met plezier mocht interviewen waren Coen Peppelenbos bij het verschijnen van Sing Sing en Doeke Sijens bij het verschijnen van Friese jongens.)
2 Ian McEwan, On Chesil Beach
Fascinerende korte roman van de belangrijkste schrijver die Engeland op dit moment kent. Huwelijksdag draait uit op een scheiding. McEwan is een grootmeester van het kleine gebaar en de grote gevolgen. Diepe gedachten over het verschil in (seksuele) moraal tussen de vroege jaren zestig en nú.
3 Stelios Galatopoulos, Bellini. Life, Times, Music
Gedegen, maar uiterst boeiende biografie van Vincenzo Bellini (1801-1835), de meest intense componist van het belcanto. Het is verrukkelijk om te lezen over de premières van “La Sonnambula”, “Norma” en “I Puritani”, zijn samenwerking met de librettist Romani, zijn liefdes en zijn ontijdige dood in een dorpje bij Parijs. Oók mooi is het boek bij de CD “Maria” van Cecilia Bartoli, over het leven van de sopraan Maria Malibran (1808-1836). Bartoli zingt Bellini zó mooi…!
4 Alan Hollinghurst, The Line of Beauty
Fascinerende roman van de op één na belangrijkste schrijver die Engeland op dit moment kent. Familiedrama, politieke geschiedenis, tijdsbeeld van de Thatcher-era.
5 Frank Westerman, Ararat
Mooi geschreven, moedige en intrigerende studie naar de wortels van ons religieus bewustzijn. Het beklimmen van die berg is bijzaak.
6 Eric-Emmanuel Schmitt, Meneer Ibrahim en de bloemen van de koran
Verhaal van een Franse roman- en theaterschrijver, geboren in 1960. Joods jongetje raakt in het Parijs van de jaren zestig, in de rue Bleue, bevriend met een oude Arabische kruidenier. Maar wat is blauw, wat is een Arabier en wat is joods-zijn? Een juweeltje.
7 Kader Abdollah, Het huis van de moskee
Eindelijk gelezen, mede ter voorbereiding op Kader Abdollahs prachtige betoog tijdens de Van der Leeuw-lezing op 26 oktober j.l. Wie deze roman opslaat, kan hem niet meer wegleggen. Natuurlijk is het níet het op één na beste boek in de Nederlandse taal – zo’n verkiezing is onzin –, maar het is wel breed en groots, veelomvattend en meeslepend. Wat een verteller!
8 Bernlef, Op slot
Excellente literaire roman. Bernlef wil enkel en alleen een mooi verhaal mooi vertellen, en kan dat als weinig anderen. Vakmanschap.
9 Floortje Zwigman, Een groene bloem
Trilogie over de cercle van Oscar Wilde in het laat-negentiende-eeuwse Londen (Schijnbewegingen, Tegenspel en Kersenbloed). Gewoon goed gedaan. Levendig. Onderhoudend. Een echt voorlees-boek voor onderweg in de auto. Al vraag je je af: wat bezielt een leuke, jonge vrouw uit Middelburg om een pseudoniem te nemen en zulke dikke boeken te schrijven over een straatarme escortboy?
10 Shyam Selvadurai, Swimming in the monsoon sea
Jeugdroman over een jongensliefde van de schrijver van Funny boy en Cinnamon Gardens. Sri Lanka, 1980. Selvadurai is een scherp observator van de sociale en culturele verschillen tussen mensen, en kan hunkering, verlangen en verlies met veel gevoel beschrijven.
Lees ook de top tien van: Bart Temme, Derwent Christmas, Jan Paul Schutten, Annet Peppelenbos en Doeke Sijens.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten