hij hem

hij hem
Nu in de winkel

vrijdag 1 januari 2010

Top 10 - 2009 (16) Roos Custers

Roos Custers is de hoofdredacteur van Tzum, is beeldend kunstenaar en redacteur bij uitgeverij Passage. Haar top 10 is meer een lijst met goede voornemens, want (schreef ze eergisteren): 'hierbij mijn lijstje met boeken die ik in 2009 heb aangeschaft dan wel gekregen en die ik tot mijn grote schaamte tot op heden nog niet heb gelezen. En dat gaat deze laatste dagen van het jaar ook niet meer lukken. In willekeurige volgorde:'

Wieslaw Mysliwski - Over het doppen van bonen
Pas op tweede kerstdag van mijn ouders cadeau gekregen. Logisch dus dat ik er nog geen tijd voor heb gevonden.

A.L. Snijders - Vijf bijlen
De verzamelde zkv's van 2007 en 2008. Pas onlangs verschenen.

Malcolm Lowry - Under the Volcano
Dit exemplaar komt uit de bibliotheek van August Willemsen. Inclusief de wijnvlekken. Heb het boekje van de zomer door heel Portugal met me mee gesleept maar er geen letter in gelezen.

John Cheever - Collected Stories and Other Writings
Prachtig uitgegeven door the Library of America. Vooralsnog zit ik er slechts verliefd naar te staren.

A. Achmatova - Werken
Vorig jaar met kerst van mijn ouders gekregen. De verzamelde poëzie ligt nog steeds onaangeraakt in de kast. Schandalig.

Hermann Ungar - De klas
Eerder las ik van Ungar het fenomenale De verminkten. Deze Tsjechische auteur gold als een geheimtip in de literatuur van de jaren twintig. De klas plukte ik uit een antiquariaat en er is geen geldig excuus het ongelezen te laten liggen.

Vladimir Nabokov - Het origineel van Laura
Ondanks het gigantische formaat bevat het boek verdomd weinig tekst. Misschien lukt het toch nog voor morgenavond.

Gérard de Nerval - Het treurige beroep van schrijver
Groot negentiende-eeuws schrijver. Leed aan hevige depressies en pleegde in 1855 zelfmoord. In de ramsj aangeschaft bij Godert Walter en op een flinke stapel beland.

Paul Auster - Onzichtbaar
De echtgenoot kreeg dit boek op zijn verjaardag. Hij heeft het nog niet gelezen, ik evenmin. Een goed voornemen voor 2010.

Redmond O'Hanlon - Congo Journey
Elke zondag na het VPRO-programma 'Beagle, in het kielzog van Darwin' neem ik me voor dit boek ter hand te nemen. Old Redmond vaart mee op de Beagle en heeft dit boek nota bene voor me gesigneerd.

In 2010 heb ik genoeg te doen, kortom.

Eerder verscheen de top 10 van Anton Brand, Wouter de Vries, Derwent Christmas, meneer en mevrouw Maggi, Joep van Ruiten, Cilla Geurtsen, Bart Temme, Nick ter Wal, Giny Backers, Doeke Sijens, Erik Harteveld en Rense Sinkgraven, Igor Wijnker en Annet Peppelenbos en Coen Peppelenbos.

Geen opmerkingen: