hij hem

hij hem
Nu in de winkel

zondag 30 december 2007

Top 10 - 2007 (14) Jan Glas

Jan Glas is op dit moment een van de belangrijkste (zo niet ...) dichters in het Gronings. Over een dikke maand verschijnt een bijzondere uitgave waarin naast een gedicht (en een -tigtal vertalingen) ook foto's te bewonderen zijn. Zie voor de foto's van Jan Glas hier.

1 Gerbrand Bakker - Boven is het stil
Prachtige monumentale soberheid. De behoedzame relatie tussen de vader en de zoon is scherp en oprecht beschreven. De kortgehouden erotiek is spannend. En ik heb een broertjes-tik, dan zit je met dit boek eerste rang natuurlijk.


2 A.L. Snijders - Belangrijk is dat ik niet aan de lezers denk
Jaloersmakend goed geschreven. En alles is met het grootste gemak onderwerp.

3 Anne Carson - Men in the off hours
Met haar bundel Autobiography of red is mij dierbaar. Om de vorm en stijl, maar ook:Wat een prachtig liefdesverhaal! Dit is ook een mooie bundel. Zit een na te streven vrijheid in haar schrijven. No Boundries.

4 Edith Wharton - The age of innocence
In een mooie stijl geschreven boek. Hoe subtiel, maar genadeloos, de echtgenote de maitresse uit beeld werkt, klasse! Aanvallen door te zwijgen. Indrukwekkend, tot en met het mooie ingehouden eind. Het boek ontroerde me bij tijden.

5 Joseph Roth - Job
Prachtig hartstochtelijk verhaal. Hoog poëtische stijl. Glijdt soms nog maar net niet uit over de poëzie, dat is wel spannend. Wel een heel 'losse eindjes aan mekaar knopen' eind. Dat haalt kracht uit het totale verhaal. Maar ik begrijp het ongelofelijke 'wonder' aan het eind wel. Roth schrijft vrij in het begin van het boek al: 'Wie geen ongeluk heeft, gelooft ook niet aan wonderen.'

6 Henri Michaux - Verschijningen
Hier hou ik van, ook van zijn tekeningen en schilderingen, die hebben dezelfde richtingloosheid en vrijheid.

7 K. Michel - Ja & Boem
Ik hou erg van zijn poëzie. Dit boek kon ik een tijdlang nergens vinden, uiteindelijk bij De Slegte. Fijne vondst.

8 Nachoem Wijnberg - Liedjes
Poëzie ontdaan van alle verleiding te lezer te behagen of te raken. Ik voel dan ook helemaal niets bij het lezen van deze gedichten. Toch blijft de boel overeind.


9 Graham Robb - Rimbaud, de biografie
Kloek en gedegen boek over deze roekeloze held.

10 Hans Warren - Geheim Dagboek 1990-1992
Onderhand vergroeid met die dagboeken, wil ik het dagelijks gedoe nog steeds graag
lezen.

Lees ook de top tien van: Bart Temme, Derwent Christmas, Jan Paul Schutten, Annet Peppelenbos, Doeke Sijens, Anton Brand, Igor Wijnker, Nick ter Wal, Julien Oomen, Giny Backers, Wouter de Vries, Rense Sinkgraven en Erik Harteveld

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Bij Nachoem Wijnberg ben ik 'niets' vergeten. Er moet staan:
Ik voel dan ook helemaal NIETS bij het lezen van deze gedichten.

glas

coen zei

done

Anoniem zei

[Fijntjes] Geweldige smaak hebben de meeste mensen die hier een lijst indienden toch. Behalve jijzelf Coen, met je Aciman... Bah.