De kwestie loopt steeds weer vast op het rotsvaste geloof van juryleden dat zij vrij en onbevooroordeeld de beste boeken hebben gekozen. Maar wie is in staat zijn eigen vooroordelen te analyseren? Ik maak me veel illusies, maar niet dat iemands achtergrond géén invloed heeft. Ik ben een getrouwde man van 41 jaar uit Amsterdam met twee kinderen en nog wat kenmerken die ik in deze context liever voor mezelf houd (‘Boekenuil!’) – dat alles speelt mee in wat ik van een boek vind.Fortuin gaat dan maar aan de slag met het feitelijke materiaal. Hoeveel boeken heeft hij van mannen besproken voor de krant ('want alleen dat telt echt') en hoeveel van vrouwen? De uitslag over 2011 23 boeken van mannen, 5 boeken van vrouwen (voor 2010 was de uitslag 18-5).
Tijd om de eigen score vast te stellen. Voor de Leeuwarder Courant en Tzum samen besprak ik 56 boeken, 43 boeken geschreven door mannen, 13 door vrouwen (ik tel Good luck mee bij de vrouwen). Kan een student niet eens een dagjes gaan zitten tellen om te zien wie wat recenseert? Zijn alle mannen zo conservatief in hun keuze. Laat het beeld bij vrouwelijke recensenten een meer gelijkwaardige verdeling tussen mannen en vrouwen zien?
Leeuwarder Courant
Michael Cunningham - Bij het vallen van de avond
Bernlef - De een zijn dood
Maria Stahlie - Scheerjongen
Kader Abdolah - De kraai
Jeroen Brouwers - Bittere bloemen
Jean-Philippe Toussaint - De waarheid omtrent Marie
Esther Freud - Een kwestie van geluk
David Pefko - Het voorseizoen
Michel Houellebecq - De kaart en het gebied
Stefan Brijs - Post voor mevrouw Bromley
Peter Zantingh - Een uur en achttien minuten
Tzum
Arnon Grunberg – Huid en haar
A.L. Snijders – Een handige dromer
Louis Couperus – De stille kracht
Bart Slijper – Onder de blauwe oneindigheid
Erik Nieuwenhuis – Een gat in de lucht
Jan Siebelink – Het lichaam van Clara
Cees Nooteboom – ‘s Nachts komen de vossen
Kluun – Haantjes
Cyrille Offermans – Dood van een leraar
Herman Koch – Zomerhuis met zwembad
Leo Pleysier – Dieperik
Christine Otten en Erik Kessels – Good luck
John Green en David Levithan – Will Grayson, Will Grayson
Dimitri Verhulst – Monoloog van iemand die het gewoon werd tegen zichzelf te praten
Paul Mennes – Het konijn op de maan
Gummbah – Deirdre c.s.
Jenny Valentine – Mierenkolonie
Joost Zwagerman – Alles is gekleurd
Sacha Sperling – Ik, voor eeuwig
Martin Bril – Het evenwicht, ineens kanker
Miek Smilde – Raarhoek
Marcel Möring – Louteringsberg
Yves Petry – De maagd Marino
Arnon Grunberg – Brieven aan Esther
Arjen Fortuin – Krullebol -Steilhaar
Robert Williams – Luke en Jon
Bart Moeyaert – De Melkweg
Willem Frederik Hermans en F. Bordewijk – Een onmiskenbare verwantschap
Heleen van Royen – Het grote Heleen van Royen Zomerboek
Stephen Chbosky – De belevenissen van een muurbloem
James Worthy – James Worthy
Paul Auster – Sunset Park
Tatiana de Rosnay – Haar naam was Sarah
Boris O. Dittrich – Moord en brand
Ann De Craemer – Vurige tong
Esther Jansma – Mag ik Orpheus zijn?
Rascha Peper – Vossenblond
Esther Verhoef – Déjà vu
Kees ‘t Hart – Het beeld van Goethe
Jan Juffermans – Mies. 60 jaar televisie – Omzien in verbijstering
Koos van Zomeren – Naar de natuur
Robbert Welagen – Porta Romana
Sanne Parlevliet – Juttersjong
Marente de Moor – De Nederlandse maagd
Gerwin van der Werf – Wild
8 opmerkingen:
Helemaal met je eens, en ik ben blij dat een man over dit onderwerp schrijft, niet dat vrouwen dit niet kunnen. Blijkbaar in een maatschappij waar angst tussen de seksen ( vrouw-man) heerst, er is geen reflectie mogelijk.
Ik zou heel graag willen weten de reden dat mijn recensies over boeken van mannen niet serieus genomen worden. Misschien omdat ik in de literatuur wereld onbekend ben en mijn familie naam is geen Van Royen of Vuisje of dergelijks…, binnenkort wellicht gaat dit veranderen, ga je mij dan uitnodigen om mijn boek , die ik nog aan schrijven ben, te bespreken?
beste basemasal, als je een (voor mij) interessant boek schrijft en een goede eindredacteur hebt, dan zie ik niet in waarom ik je boek niet zou bespreken. Ik heb trouwens geen angst voor vrouwen en ik neem vrouwelijke schrijvers ook niet minder serieus (dat denk ik althans), maar blijkbaar pak ik toch eerder boeken van mannen om te bespreken.
Eigenlijk kun je hier pas iets over concluderen als je weet hoeveel mannen en vrouwen iets gepubliceerd hebben. Maar dan nog kom je bij de uitgever terecht: hoe seksistisch is hij/zij?
Eigenlijk moet je dus weten hoeveel mannen en hoeveel vrouwen een manuscript hebben ingeleverd en daarna wie er, in aantallen naar sekse, mochten publiceren.
Maar ik ben blij met jouw stukje.
Marjan (die nu, om te kunnen reageren, het woord Edinuf in moet typen, wat ik zelf dan maar vast vertaal als 'educatief nufje')
Edunuf was het woord
Marjan
encesin videdli
moet ik nu typen Marjan. Dat betekent: wordt vervolg? Ha, ha,
Giny
@ Anoniem, vond je reactie sterk en leuk; tijd om echte ( geen mannen) statistiek te uitvoeren, wil ik je graag helpen. Dat uitgevers zijn seksistisch, dit is geen nieuws, tijd dat vrouwen dit gaan veranderen en niet laten leiden door de testosteron kanonnen ;-)
@ Coen; dank je wel voor je aanbod. Stuur mij je email adres dan kan ik iets naar je sturen. Mijn antwoord op je laatste opmerking; maar blijkbaar pak ik toch eerder boeken van mannen om te bespreken; omdat wij allen de hele aarde hebben ge-mascunaliseerd; alles is mannelijk geworden zelfs onze manier van denken en handelen en dit is funest!
@ basemasal: ik wacht even tot je boek uitkomt. Als het typisch vrouwelijk is om in antwoorden alleen maar te lezen wat je zelf wilt lezen, dan ben je bij mij in ieder geval aan het verkeerde adres.
Ja, het is merkwaardig gesteld.Man van 60, lees me te pletter, ben dol op boeken van Haasse,Roodnat,Dorna,Yolanda Entius,Christine Otten,Josepha Mendels,Miss Read en Ingrid Hoogervorst, maar zet in mijn Zestig Beslissende Boeken op www.oba.nl maar 4 boeken van vrouwen,en dan nog voor jeugd geschreven.Dan ga je toch eens over jezelf nadenken ....
Een reactie posten